آشنایی با مرکز رشد

Image

تعریف مرکز رشد

مرکز رشد (incubator) نام وسیله‌ای است که گرمای لازم را برای تولید جوجه از تخم مرغ فراهم می‌کند. این لغت همچنین به وسیله‌ای اطلاق می‌شود که با ایجاد گرما، زمینه را برای ادامه حیات نوزادان زودرس پس از تولد فراهم می‌کند. در ادبیات کارآفرینی، انکوباتورها یا مراکز رشد، مراکزی هستند که برای پرورش یا ایجاد کسب و کارهای کوچک ایجاد می‌شوند. انکوباتورها طرح‌هایی مبتنی بر نوآوری هستند و از کادر مدیریتی کوچکی تشکیل می‌شوند. این مراکز دارای مکان فیزیکی و تسهیلات مشترک هستند.

تاریخچه مراکز رشد

تأسیس اولین مرکز رشد جهان به سال ۱۹۵۹ میلادی در نیویورک بر می‌گردد. در این سال ژوزف مانسکو، تاجر آمریکایی با خرید یک ساختمان بزرگ قدیمی تصمیم داشت آن را پس از تعمیر، به یک مستاجر اجاره دهد، اما متوجه شد که ساختمان مزبور بزرگ‌تر از آن است که یک مستاجر به تنهایی از عهده هزینه‌های آن برآید. لذا تصمیم گرفت که آن را به مستاجران متعددی اجاره دهد تا بتواند از این طریق درآمدزایی نماید. مانسکو بعد از یک سال، ۲۰ تا ۳۰ مستاجر داشت که حدوداً ده هزار متر مربع از فضای مجموعه را اجاره نموده بودند. این مرکز هنوز هم فعال است و با نام مرکز صنعتی باتاویا (Batavia) شناخته می‌شود و حدوداً هزار نفر در آن به کار مشغولند.

Image

انواع مراکز رشد

مرکز رشد صنعتی
این مراکز رشد را اغلب نهادهای دولتی یا مراکز غیرانتفاعی به منظور حمایت از کارفرمایان تأسیس می‌کنند.

مرکز رشد واحدهای فناور دزفول

این مرکز با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در بهمن ماه ۱۳۹۱ تأسیس گردید. موافقت اصولی تأسیس این مرکز در بهمن ماه ۱۳۹۱ از سوی کمیته تخصصی فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر گرديد.
حوزۀ کاری این مرکز رشد با توجه به پتانسيل و توانمندی­های منطقه ۸۰% در زمینه کشاورزی با تأکید بر گیاهان صنعتی، دارویی، زراعی، گل و گیاهان زینتی ، سبزیجات، صیفی جات، مرکبات و فناوری‌های نوین در عرصه کشاورزی (پرورش قارچ)، و ۲۰% سایر زمینه­ها بویژه آب و انرژی، معادن، و . . . می باشد.
ساختمان این مرکز که در حال حاضر با فضای سبز و محوطه حدود ۱۵۰۰متر­­مربع مساحت دارد متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول می­ باشد، که با تفاهم نامه ۶ساله­ ای با پارک علم وفناوری خوزستان به مرکز رشد اختصاص داده شده است.
بدینوسیله از کلیۀ پژوهشگران، محققین، اساتید، دانشجویان و نخبگان علمی درخواست می­ شود، که با ارایه ایده­ های دانش محور و بازار­پسند خود که قابلیت تجاری­ سازی دارند برغنای علمی و کیفی این مرکز بیفزایند.
Image

چشم انداز

اصلی ترین چشم انداز مرکز رشد واحدهای فناور دزفول "رسیدن به خودکفایی در زمینه کارآفرینی و ایجاد شرکت های ماندگار در شمال خوزستان" می باشد.

اهداف

اهداف عمده انکوباتورها را می‌توان چنین دسته بندی نمود:

  • کمک به جذب بیشتر کارآموزان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در بازار کار و ایجاد شغل.
  • ایجاد واحدهای صنایع کوچک و متوسط فنی و تخصصی که بتوانند در بازار کار رقابت‌پذیر باشند.
  • نوسازی، انتقال فناوری و استفاده از اکتشافات علمی جدید.
  • افزایش بازدهی نیروی کار بالقوه و استفاده بهینه از این سرمایه عظیم ملی.
  • در کنار این اهداف، انکوباتورها اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کنند: رشد اقتصادی منطقه، تنوع اقتصاد و سرمایه‌گذاران، کمک به زنان، مهاجران یا اقلیت‌ها.

ماموریت

ایجاد، نگهداری و توسعه مرکز رشد و فناوری در جهت ایجاد پلی مستحکم بین دانشگاه و صنعت و ایجاد رونق اقتصادی، انتقال فناوری و بروزرسانی صنعت منطقه و بالفعل رسانی ایده های مشتاقان نوپای دانشگاهی و جذب ايده هاي نو و كمك به تجاري سازي و حمايت مالي و معنوي از كارآفريني در راستای تأسیس شرکت های دانش بنيان جزء شاخص های اصلی ماموریت مرکز رشد واحدهای فناور دزفول می باشد.

خدمات

  1. خدمات عمومی و دفتری: تلفن، نمابر، اینترنت، اتاق مذاکره و کنفرانس، منشی و کارهای دفتری، رایانه، دبیرخانه، نظافت و...
  2. خدمات اداری و اجرایی: وام‌ها و تسهیلات دولتی، شبکه، کمک‌های مالیاتی، اجاره‌بها و...
  3. خدمات تجهیزاتی و تسهیلاتی: فضای اداری، پارکینگ، تجهیزات اداری و دفتری، منابع آزمایشگاهی، تجهیزات کارگاهی و...
  4. خدمات فنی و تخصصی: مشاوره مالی و بازاریابی، مشاوره حقوقی و مدیریتی، دوره‌های آموزشی، دسترسی به منابع مالی و...

محورهای فعالیت

حدود 80% از فعالیت های مرکز، کشاورزی و منابع طبیعی با تاکید بر استفاده پایدار از نهاده های آب، خاک و منابع طبیعی و حدود 20% باقی مانده در سایر زمینه ها از جمله آب و انرژی، معادن، پتروشیمی، نفت و... می باشد.

با توجه به وجود 100هزار هکتار اراضی کشاورزی فاریاب در شهرستان دزفول و همچنین اراضی شهرستان های شوشتر، شوش و اندیمشک که اقتصاد این شهرستان ها عمدتاً کشاورزی است، فعالیت های مرکز رشد در راستای فعالیت های تحقیقاتی و فناوری در کشت محصولات زراعی، باغی، گلخانه ای و محصولات استراتژیک خواهد بود. تحقیقات و فعالیت های مرکز رشد در این حوزه بر روی آب، خاک، بذر، کودها، سموم، مدرنیزه کردن، توسعه و گسترش محصولات ارگانیک، فناوری های جدید حوزه کشاورزی و صنایع جانبی مرتبط با کشاورزی خواهد بود.

زیرشاخه های مرتبط با زمینه فعالیت های مرکز عبارتند از:

  • گیاهان صنعتی(نیشکر، چغندرقند، کلزا و...)
  • گیاهان دارویی(گل گاوزبان و...)
  • گیاهان مهم زراعی(ذرت، گندم، برنج و...)
  • تولید گل و گیاهان زینتی(مریم، رز، زنبق و...)
  • سبزیجات
  • مرکبات (پرتقال، نارنگی، و...)
  • فناوری های نوین در عرصه کشاورزی (پرورش قارچ، پرورش ورمی کمپوست، گیاهان گلخانه ای و ...)
  • و...

مشتریان

مخاطبان اصلي مركز رشد واحدهای فناور دزفول، شامل شرکت هایی که توسط اعضای هیئت علمی و یا دانشجویان دانشگاه های استان تأسیس می شوند، می باشد. همچنین اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي، دانشجويان و فارغ التحصيلان، مديران شناخته شده صنايع و صاحبان ايده نيز از مخاطبان مركز رشد مي باشند.

پيش بيني جذب مخاطبان مركز رشد با توجه به واقعيت هاي زير صورت مي گيرد:

  • تعداد اندك متوليان حمايت از بخش خصوصي در حوزه فناوري.
  • هزينه بالاي فعاليت در زمينه فناوري های جدید به نحوي كه هسته هاي جديد و حتي شركت هاي نوپا قادر به تأمين كل هزينه هاي آن نيستند.
  • نو بودن بحث تجاری سازی تحقیقات در كشور.
  • ريسك بالاي توليد محصولات فناوري از لحاظ قابليت نفوذ در بازار و رقابت با محصولات مشابه.
  • ريسك بالاي ايجاد شركت و ادامه فعاليت در زمينه فناوري های نو به جهت کمبود تجربه هاي مشابه در كشور و بخصوص منطقه.
  • فاصله نسبتا زياد بین تحقق ايده هاي جديد تا ورود به بازار تجاري در حوزه های مختلف فناوري.
  • عدم وجود داده هاي آماري دقيق و كافي در خصوص محصولات فناوري جهت برنامه ريزي توليد و فعاليت هاي تجاري.
  • ميانگين سني جوان محققين و فناوران شاغل در زمينه فناوري.
  • محرمانه نگه داشته شدن اطلاعات و روش هاي توليد محصولات فناوري توسط دارندگان فناوري.
  • نياز به تخصص هاي ويژه جهت فعاليت در زمينه فناوري.
  • نياز نسبي به تجهيزات پيچيده جهت توليد محصولات فناوري.
  • كمبود نسبي ناشي از تحريم ورود تجهيزات پيشرفته و فناوري هاي نو به كشور. 
  • امكان توليد محصولات كم حجم با ارزش افزوده بالا در مقياس آزمايشگاهي در بعضی از حوزه های فناوري.
  • جذاب بودن فعاليت در زمينه های فناوري براي افراد داراي تخصص هاي متفاوت در سطوح گوناگون در حوزه هاي مرتبط و يا غيرمرتبط با فناوري.
  • زمان گير بودن آزمايش هاي معتبرسازي روش ها و محصولات توليد شده در فرايندهاي فناوري.
  • لزوم دارا بودن تخصص هاي مرتبط جهت كار در آزمايشگاه هاي مختلف، دارا بودن روحيه همكاري و هماهنگي با گروه، نظم و انضباط و آگاهي از روش هاي ايمني در هنگام كار.