این دستگاه در درمان عارضه های عضلانی کاربرد دارد. اکثر درد های مزمن عضلانی با گرم نگه داشتن و انجام بعضی فعالیت های درمانی معمولا بدون دارو قابل تسکین و درمان هستند. همچنین در صورت نیاز به دارو، گرم بودن موضع باعث تسریع در اثر گذاری دارو میباشد.
این دستگاه با استفاده از یک مکانیسم کنترل، یک لامپ مادون قرمز با توان غالبا 250 وات را برای استفاده در شرایط تشخیص داده شده توسط پزشک کنترل میکند. این نوع درمان باید در مدت زمان مشخص و مقدار تابش معین شده توسط پزشک مورد استفاده قرار گیرد که همگی توسط دستگاه قابل کنترل می باشند.
پنل کاربری این دستگاه متشکل از 2 بخش نمایشگر ها و کلید ها می باشد. بخش نمایشگر از یک نمایشگر 4 رقمی ساعتی و همچنین چند ال ای دی تشکیل شده که کلیه وضعیت های دستگاه را به کاربر نشان می دهند. زمان، شدت نور، وضعیت خروجی و روشن بودن دستگاه از وضعیت هایی هستند که این قسمت نمایش می دهد.
بخش کلید های این دستگاه، متشکل از 5 کلید با استفاده از تکنولوژی کلید های لمسی که امروزه کاربرد فراوانی یافته اند تشکیل شده است. کلید های لمسی دارای مزیت هایی نسبت به کلید های مکانیکی قدیمی میباشند از جمله:
1- نداشتن استهلاک مکانیکی
2- عمر بیشتر از کلید های مکانیکی
3- خرابی ککمتر
4- زیبایی پنل و تنوع درروکش
خواص لامپ مادون قرمز فیزیوتراپی می تواند آسیب های ورزشی، درد ماهیچه، درد مفاصل، درد عصب و … را کاهش دهد، بهبود زخم (زخم های دیابتی) ، بهبود روند پیری پوست ( درمان چروک، افتادگی پوست، روشن شدن پوست )، بهبود آکنه، عفونت پوستی، سوختگی، بهبود جریان خون، کمک به ریلکس کردن ماهیچه ها که در موارد بسیاری برای اسپاسم ماهیچه ای مفید است.