به گزارش روابط عمومی مرکز رشد دزفول به نقل از وزارت علوم، سجاد محمدعلینژاد با بیان اینکه حوزه علوم انسانی زیربنای بسیاری از تولید محصولها در همه دنیاست تاکید کرد: هم اکنون، تعداد واحدهای فناور مستقر در پارکها ۵۴۵ واحد است و با وجود اینکه نسبت به رقم مورد انتظار ما فاصله دارد، اما عدد کمی هم محسوب نمیشود، به دنبال راهاندازی شرکتهای فناور مبتنی بر ایده صرفا حوزه علوم انسانی هستیم.
معاون فناوری وزارت علوم، درباره آسیب شناسی دلیل کم شرکتهای دانش بنیان و واحدهای فناور در حوزه علوم انسانی اظهار کرد: علوم انسانی یک حوزه زیربنایی است و نمیتوان برای آن پارک علم و فناوری تخصصی راه اندازی کرد.
وی افزود: دبیرخانهای را در استان قم به منظور اتاق وضعیتی متمرکر جهت بررسی کم و کیف پارکهای علم و فناوری حوزه علوم انسانی و حمایتهای سازمان یافتهتر راه اندازی کردهایم. البته، در این دبیرخانه تمام واحدهای فناور و شرکتهای دانش بنیان مستقر در همه پارکهای کشور مورد حمایت قرار میگیرند.
محمدعلی نژاد با بیان اینکه حوزه علوم انسانی زیربنای بسیاری از تولید محصولها در همه دنیاست، پس باید سایر جاری هم غالب محصولات ما باشد؛ تاکید کرد: هم اکنون، تعداد واحدهای فناور مستقر در پارکها ۵۴۵ واحد است و با وجود اینکه نسبت به رقم مورد انتظار ما فاصله دارد، اما عدد کمی هم محسوب نمیشود، به دنبال راه اندازی شرکتهای فناور مبتنی بر ایده صرفا حوزه علوم انسانی هستیم. مثلا، یک ایده حوزه مدیریتی با راه اندازی سامانه مرتبط به آن برای ارائه خدمات باشد، یا واحد فناوری در پارک استان قم داریم که آموزش فلسفه کودکان را میدهد و لازم است که تعداد این شرکتها رشد یابد.
معاون فناوری وزارت علوم ادامه داد: امروزه زیرساختهای ایدئولوژی برخی از شرکتهای دنیا مبتنی بر اساس مبانی موجود بسیار قوی است و انتظار میرود که تولید محصولات آنها هم در این حوزه قدرتمند باشد.
محمدعلی نژاد گفت: کشور چین صاحب بیشترین تولید محصولات حوزههای نرم و کشور آمریکا بیشترین صادرات محصولات فناورانه در دنیا را دارد که بر اساس آن هدفگذاری کردهاند و به خوبی پیش میروند.
معاون فناوری وزارت علوم اضافه کرد: ایران به سمت توسعه فناوری در حوزههایی مانند کشاورزی، علوم انسانی گام برداشته بود، اما در این دوره برنامه داشتیم تا بیشتر محصولات حتی در حوزههای فنی اگر بتواند در حوزه حقوقی، مدیریتی، روانشناسی دیده شود هم بازار بهتری پیدا کرده و هم نوآوری هایش ارزش پیدا میکند، دوم اینکه محصولاتی تولید میشود که صرفا مبنای علوم انسانی داشته باشد.
وی در پایان با بیان اینکه چند برنامه را در دستور کار قرار دادهایم، گفت: اولین گام کار ترویجی جهت آشنایی بیشتر استادان و دانشجویان حوزه علوم انسانی با تولیدات محصولات است تا این امید در آنها ایجاد شود که میتوانند کسب و کارهای تخصصی و فناورانه و نوآورانه در حوزه علوم انسانی داشته باشند، دوم اینکه با ایجاد مشوقهایی از شرکتهای موجود درخواست ایدههایشان را به صورت چند بعدی و چند بخشی و استفاده در حوزه علوم انسانی داریم.
منبع خبری: آنا